Thursday 26 May 2011

Penggunaan kata berimbuhan yang melibatkan 'pinjam'

Saya akan membincangkan penggunaan 'pinjam' and kata berimbuhan yang berkaitan dengannya dalam pos pada hari ini.

Untuk memudahkan pelajar mengingat penggunaannya, saya akan menggunakan formula.

1 pinjam
Formula: Benda + akan + saya + pinjam + dari +tempat /daripada+ orang
Contoh: Buku itu akan saya pinjam dari perpustakaan.
Basikal itu akan saya pinjam daripada anak jiran saya.

2 meminjam
Formula: Orang pertama+ akan + meminjam + benda + dari +tempat /daripada+ orang kedua
Contoh: Saya akan meminjam buku itu dari perpustakaan.
Johari akan meminjam basikal itu daripada Beng Seng.

3 meminjamkan
Formula: Orang pertama+ akan + meminjamkan +benda + kepada + orang kedua
Contoh: Ali akan meminjamkan komputer ribanya kepada kakaknya.

4 meminjami
Formula: Orang pertama+ akan +meminjami + orang kedua+ benda
Contoh: Saya akan meminjami adik kamera saya.

6 dipinjamkan
Formula: Benda + akan + dipinjamkan+ oleh + orang pertama + kepada + orang kedua
Contoh: Buku itu akan dipinjamkan oleh Ahmad kepada kawannya.

7 dipinjami
Formula: Orang pertama+ akan + dipinjami + orang kedua + benda
Contoh: Johari akan dipinjami kawannya wang seringgit.

8 pinjami
Formula: Orang+ akan + saya / awak + pinjami + benda
Contoh: Azmi akan saya pinjami buku saya ini.
Johari akan awak pinjami notamu.

9 pinjamkan
Formula: Benda + akan + saya /awak + pinjamkan+ kepada + orang
Contoh: Buku itu akan saya pinjamkan kepada Lina.
Basikal itu akan awak pinjamkan kepada abangku.

10 peminjaman
Formula: a) Peminjaman + wang / benda + dari + tempat / daripada + orang + akan + saya / awak lakukan
b) Peminjaman + wang / benda + dari + tempat / daripada + orang + akan + dilakukan + oleh + orang
Contoh: a) Peminjaman wang dari banak itu akan saya lakukan esok.
b) Peminjaman alat sukan akan dilakukan oleh Setiausaha Sukan daripada Pengelola Stor itu.


Latihan 4
Isikan kata 'pinjam' atau kata berimbuhan yang melibatkan 'pinjam' ke dalam tempat-tempat kosong di bawah ini:
1 Kamera itu akan saya ________ kepada adikku.
2 Novel ini saya ___________ daripada Azman.
3 Zamri ____________ kawannya dua ringgit untuk membeli makanan di kantin.
4 ____________ alat perakam video itu akan saya lakukan secepat mungkin.
5 Buku ceritaku __________ oleh anak jiran kelmarin.
6 Basikalku __________ oleh abang kepada kawannya.
7 Saya akan ___________ Ali buku nota Sains kerana dia tidak hadir ke sekolah kelmarin.
8 Hassan akan saya ___________ kamera ini supaya dia dapat mengambil gambar untuk projeknya.
9 Beg ini akan saya _____________ kepada Hasnah.
10 Johari __________ basikal daripada kawannya.



Latihan 3 [Jawapan]
Isikan kata nafi 'tidak' atau 'bukan' ke dalam tempat-tempat kosong di bawah ini.
1. Gopal ___bukan________ seorang pengakap.
2 Adik ____tidak_______ suka minum air kopi.
3 Rumahnya ___tidak________ berapa jauh dari sini.
4 ___Tidak_____ benar apa-apa yang dikatakannya tadi.
5 Yang saya pegang ini ____bukan_______ telefon bimbit saya.
6 Kelakuan Aminah ___bukan_______ seperti kakaknya.
7 Novel ini _____bukan_______ oleh Shahnon Ahmad.
8 Ikan yang ditangkapnya ____tidak______ besar.
9 Hadiah ini ____bukan______ untuk saudara.
10 Kotak ini ___tidak_______ berat.

No comments:

Post a Comment